Petua Dapur

Di sini, kami ingin berkongsi beberapa petua di dapur.. harap dapatg membantu rakan-rakan diluar sana.

PETUA  MENYIMPAN TEPUNG GANDUM AGAR TIDAK HAPAK

Caranya ialah memasukkan beberapa arang yang telah dibungkus dengan kain bersih ke dalam tempat simpanan tepung tersebut. Ingat..! Pastikan arang di bungkus dengan elok agar tepung tak berubah warna. jika tidak dibungkus dengan elok,jangan terkejut nanti tepung dah berubah warna…hehe

PETUA MENGHINDARKAN GULA DARI SERANGAN SEMUT

Hakikatnya, memang semutlah peminat pertama gula. Tak kira la gula apa pun..So, kita cuba amalkan petua ini agar gula terhindar dari gangguan semut…

Caranya ialah dengan meletakkan tiga hingga lima tangkai cengkih di dalam bekas simpanan gula. bau dari cengkih itu menjauhkan semut dari gula.

 VS   

PETUA MENJADIKAN PERIA TIDAK PAHIT

Peria sangat banyak khasiatnya. Tetapi rasa peria yang pahit menyebabkan sesetengah individu tidak dapat nak menelannya.. bagai kata mak saya, yang tak sedap tu la yang banyak berkhasiat. tapi orang muda mudi tak minat…hehe..

dengan itu, untuk mengatasi kepahitan peria itu, bolehlah kita cuba petua ini. buang getah peria terlebih dahulu sebelum memasaknya. Bagaimana nak buang getah tu??

caranya dengan menabur garam pada hirisan peria tersebut atau pun rendamkan peria yang dipotong tu dalam air garam. Kemudian ramas2 peria tu agar smua getah dapat dikeluarkan. selepas itu, bilas peria tadi dengan air paip dan bolehlah masak..

Tinggalkan komen

calendar

Mei 2012
I S R K J S A
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Top Clicks

  • Tiada

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 3 other subscribers