Amalan Hidup Sihat

Image

– berbasikal-

  • boleh membawa kita ke satu perjalanan yang jauh melalui pemandangan yang menarik.
  • Menjadikan satu destinasi sebagai satu sasaran dan memperolehi pemandangan yang menarik di sepanjang perjalanan
  •  menjadikan berbasikal begitu mengembirakan , terutama untuk seseorang yang cepat jemu dengan satu-satu aktiviti yang tidak berubah.
  • Berbasikal boleh dikembangkan kepada semua ahli keluarga. Anak-anak juga boleh mengambil bahagian dan ini menjadikan ia sebagai suatu aktiviti keluarga yang menarik.
  • membuat latihan untuk bahagian bawah badan dan juga meningkatkan kedua-dua tahap kecergasan aerobik dan anearobik, tanpa latihan keras.
  • Mengelakkan berlaku kecederaan yang menghantui ramai pelari.

– Berjogging –

  • membantu meningkatkan daya tumpuan dan kepekaan !
  • jadi lebih cergas dan bertenaga !
  • memperbaiki emosi !
  • badan rasa lebih selesa !
  • mengurangkan tekanan !

– Skipping –

  •  lompat 10 minit sama dengan berjalan selama 8 minit.
  • lompat selama 1 jam, boleh membakar 1000 kalori
  • lompat 30 minit, 3x seminggu, dapat kuatkan hati n jantung n dapat turunkan kolestrol, tekanan darah n kurangkan risiko jantung.
  • senang je nak main lompat2 ni. x payah nak jurulatih bagai. bile dah lompat, rasa macam kanak2 riang je🙂
  • senang nak dapat n murah.
  • 7. dapat kuatkan tulang n tingkatkan stamina

-Berenang-

  • Faktor kesihatan : Dapat menyihat dan memulihkan kesegaran badan.
  • dapat menguatkan otot jantung (sistem kardiovaskular) dan meningkatkan penghantaran oksigen.
  • Rasa stress atau tekanan juga dapat dikurangkan dengan latihan renang.
  • Merupakan satu aktiviti sukan yang paling sihat dan tidak mendatangkan kecederaan kerana ia senaman bersifat risiko rendah (low risk) disebabkan tiada daya tekanan yang kuat pada sendi, tulang dan juga otot badan.
  • Sering digunakan dalam senaman aqua therapy / terapi pemulihan selepas mengalami kecederaan atau hilang upaya
  • Dapat membentuk tubuh badan yang baik dan cantik. pssst…jaga faktor pemakanan. Jangan makan banyak ye!

– aerobik –

Membantu menguatkan tubuh termasuklah bahagian ‘weight bearing bones’ dan
otot kardiovaskular.

Ia juga membantu anda menurunkan berat badan di samping membina otot tubuh menjadikan penurunan berat anda sihat dan tubuh kekal fit.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

calendar

Mei 2012
M T W T F S S
     
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Top Clicks

  • Tiada

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 2 other followers

Twitter kami Follow

%d bloggers like this: